barncfonden

Kundcase: Barncancerfonden

Barncancerfonden arbetar för att bekämpa barncancer och se till att drabbade barn och deras föräldrar får den vård och stöd de behöver.

Barncancerfonden fördubblar intäkter med befintlig personal

  • Ökad insamling med oförändrad personalstyrka
  • Ökad kontroll över intäkter och kampanjutfall
  • Mer lättarbetade system, färre fel, och minskat personberoende i verksamheten.
Barncancerfonden logotyp
iStock-918307654

Utmaning

Barncancerfonden hade ett äldre insamlingssystem som med tiden kom att begränsa verksamheten snarare än att stödja den. De behövde ett flexiblare, smidigare och smartare system att växa med. Detta ledde till ett samarbete med Multisoft som fick uppdraget att utveckla ett helt nytt insamlingssystem med målet an automatisera många av de processer som tidigare hanterats manuellt. Systemet förbättrar dessutom kontrollen över intäktsströmmarna och mätbarheten i olika insamlingsaktiviteter samtidigt som det enkelt kan utökas med nya funktioner, och anpassas till nya medier och betalsystem.

En mycket stor del av de insamlade medlen kommer från privatpersoner som donerar månatliga belopp via autogiro. Det är även vanligt att större engångsbelopp testamenteras till Barncancerfonden.

"Att utveckla ett nytt insamlingssystem är en komplex uppgift och en ständigt föränderlig värld ställer höga krav på att systemet kan anpassas till nya tekniska system. Tillsammans med Multisoft har vi landat i något som är riktigt bra." 

- Per Leander, Generalsekreterare på Barncancerfonden.

Skräddarsydd lösning

Med hjälp av det nya systemet har Barncancerfonden kunnat automatisera registreringen av månadsgivare via webben, något som eliminerar stora mängder manuellt arbete. Systemet ger även möjlighet att ta emot engångsdonationer via sms i samband med olika evenemang De telemarketingbolag som man samarbetar med har fått verktyg att direktregistrera nya givare. Det är även enkelt att ansluta sig till nya betalsystem som Swish och olika webbaserade kampanjsystem.

I framtidsplanerna ligger en anpassning av systemet för att kunna stödja verksamheten när det gäller samarbeten med företag och organisationer, även det en komplex uppgift.

En speciell finess är att integrationen med olika webbsystem och andra verksamhetssystem baseras på tydligt definierade gränssnitt. Därmed blir enkelt att konkurrensutsätta leverantörer och även byta ut enskilda system när utvecklingen så kräver. 

Fler kundcase

Systemlösning för Volvo

Volvo

Volvo lastvagnar sökte en skräddarsydd lösning som ku...
kundcase

Länsförsäkringar

Multisoft var med som leverantör av en skräddarsydd s...

Softadmin® – En plattform, alla processer

Vi tar snabbt fram lösningar som passar just er verksamhet, oavsett bransch. Läs mer om hur det blir möjligt med Softadmin® - marknadens mest effektiva low-code plattform.

Läs mer

computer

Kontaktuppgifter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec.

Kontakta oss