Du blir inte bäst genom att göra som alla andra. Alla företag har något unikt och kanske en process kopplad till just detta. En kärnprocess. Men glöm inte bort dina stödprocesser, de ska få minst lika stort fokus som dina kärnprocesser.  För att ha optimerade kärnprocesser i sin verksamhet krävs att man har stödprocesser som verkligen effektiviserar verksamheten.

I de verksamhetskritiska kärnprocesserna sker allt det fantastiska och företagsunika som bidrar till företagets resultat. Stödprocesserna är de som är lite svårare att förstå sig på. Dessa processer är de som ska se till att kärnprocesserna flyter på så smidigt som möjligt. Att ekonomin rullar på som den ska, att alla medarbetare får sin lön i rätt tid, att samtliga IT-system fungerar som det är tänkt.

Det är lätt att förstå att kärnprocesser är unika men när är stödprocesser det?

Ta vår kund Volvo som exempel. Deras huvudverksamhet är nybilsförsäljning och det är där de lägger mest fokus. Volvo Truck Center i Södertälje har cirka 25 anställda varav sex personer jobbar med begagnade delar. På filialen i Kungälv jobbar sju personer med begagnade delar. De köper in lastbilar som demonteras varpå reservdelar läggs ut till försäljning. Volvo Truck Center behövde få stöd av ett system genom hela arbetsflödet för att få en ökad försäljning och en bättre kontroll på lagret. Deras befintliga ERP-system kunde inte stödja den här viktiga stödprocessen. Men tack vare en skräddarsydd lösning kunde Volvo skapa ett system som ger bättre kontroll över intäktsströmmar och kostnader, färre fel, ökad kontroll över kostnadsfördelning och lager. Andra uppnådda effekter var enklare inventering, kraftigt förbättrad funktion för statistikrapporter och bättre sökfunktion.

Läs hela kundcaset här ”Genom ett skräddarsytt Softadmin®-system har Volvo fått ett lättarbetat verksamhetsanpassat system som möjliggjort automatisering av uppgifter och processer.”

Hur kan jag då få lönsamhet i processer som ändå fungerar?

De flesta ERP system har stöd för de olika delarna inom företaget förutsatt att alla förtag ser likadana ut i sina arbetssätt. Men vad händer på företag där en stödprocess är unik och en viktig del av kärnverksamheten. Hos ett stort företag inom nöjesindustrin är kärnprocessen deras olika nöjesanläggningar och att dessa fungerar som de ska och är lönsamma. Men en minst lika viktig del är personalrekrytering inför en ny säsong. Hur kan man effektivisera denna process som delvis görs manuellt och där den manuella processen innebär att ett antal personer inom HR, som skulle kunna ägna sig åt personalutvecklande och vårdande arbetsuppgifter, sitter med repetitiva administrativa uppgifter i månader?

Frågan är alltså om ert befintliga ERP system kan stödja även de stödprocesserna? Hur kan man automatisera resursplanering så man slipper lägga tid och resurser på fel ställe?

Hur vet jag då vilket IT-system som passar alla mina processer?

För att vara snabbfotad och för att kunna hänga med utvecklingen är sannolikheten ganska liten att ett standardsystem eller ett stort ERP-system kan stödja er fullt ut. Vad säger till exempel ert regelverk för IT Compliance?

Jobbar ni likadant som ni gjorde för 10 år sedan, eller bara fem år sedan? Troligtvis inte. Det system som ni väljer för era stödprocesser måste kunna anpassa sig efter verksamhetens ständiga behov av förändringar!

Se över dagens verksamhet och processer och gör ett arbete för att ta fram ett önskat nuläge. Det kommer svara på om företagets system verkligen ger det stöd ni behöver!

Kan ett standardsystem ge oss den konkurrensfördel vi efterfrågar?

Tid är, som bekant, pengar. Automatisering bidrar till positiva effekter - de löser manuella arbetskrävande utmaningar man har satt upp för att lösa. För det mesta. En starkt bidragande orsak till att IT-projekt och automatiseringsprojekt ibland inte ger de önskade effekterna är att man försöker få ett standardsystem, som inte är tillräckligt flexibelt för anpassningar, att hantera verksamhetens processer. Man försöker trycka in sin unika process igenom ett standardsystem, med förluster istället för effektvinster som följd.

Genom att automatisera era stödprocesser kan ni bygga bort den mänskliga interaktionen och låta systemet säkerställa att just er information hanteras rätt och kommer ut till rätt kunder i rätt tid.

Guide: Vilket system passar min verksamhet?

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata