Prioritera dig nöjd

Ett väl fungerande IT-system ger din organisation arbetsro och tid för kvalitet. Men hur kommer du dit? Hur blir du en nöjd beställare?

Automatisera i rätt ordning

För dig som ansvarar för en större verksamhet är det ofta lätt att göra en lång lista med arbetsuppgifter som skulle kunna automatiseras. Det råder sällan brist på förslag. Men i vilken ordning ska idéerna prioriteras?   Vilka arbetsuppgifter bör automatiseras först? Ofta kommer man väldigt långt genom att plocka den lägst hängande frukten först.

De arbetsuppgifter som förtjänar systemstöd tidigt i automatiseringsprocessen är ofta de som både är vanliga och tidskrävande. Andra arbetsuppgifter med hög automatiseringspotential är sådana där manuella misstag kan orsaka dyra fel. Felaktiga fakturor kan exempelvis ställa till långt större skada än själva kostnaden för fakturan och rättningsarbetet.

Prioritera så att du hinner finputsa

Den sista finputsningen är ofta det som gör en beställare riktigt nöjd med sitt nya IT-system. Du kan lägga grunden till en lyckad leverans själva genom att prioritera hårt bland dina önskade funktioner. Det bästa, men kanske svåraste rådet att följa är därför:

Har du många funktioner som alla måste prioriteras – reservera ändå utrymme för den sista finputsningen. Ofta är dock projektets budget fastslagen redan vid start, och i det läget är din viktigaste insats som kund att prioritera så att du har utrymme för finputsningen som gör dig nöjd!

En anekdot

Mitt tydligaste projektminne på temat ”spara tid till en finputsning” kommer från 2007. Vi hade mycket vi skulle leverera, vår projektledare drev oss hårt och vi jobbade ända in i kaklet. När leveransdatumet väl kom så var vi färdiga med allt vi skulle – men vi hade inte testat riktigt så mycket som vi borde. Det var då projektledaren (Tomas) släppte bomben:

”Ta det lugnt nu, men ni ska veta att kunden inte väntar sig leverans förrän nästa vecka…”

Det tricket funkade bara en gång. Men extraveckan vi fick till finputsning gjorde stor skillnad för projektets kvalitet.


Ange din e-postadress nedan för att få inbjudningar till våra seminarium, artiklar och e-böcker
*
 
Posted in:
Om författaren

Jan Garefelt

Jag jobbar med kravinsamling och älskar de pedagogiska utmaningarna som uppkommer kring nya system och processer. Att förstå användares behov av processtöd, att konkretisera behoven och att hitta på fungerande lösningar är bland det roligaste jag vet.