Nöjda kunder ger nöjda medarbetare! – Eller var det tvärtom?

Vi hade precis ätit frukost, vi och övriga familjer som bodde på det Chalet som vi hade hyrt på sportlovet. Solen sken utanför och den mäktiga franska alptoppen med liftsystemet syntes genom fönstret. Vädret, miljön och spänningen inför dagen var som en magnet för ungarna. Entusiasmen blev som en naturkraft som snabbt tömde hela huset. Jag var sist och satt i hallen. Fullt påklädd, alldeles för varm försökte jag snabbt dra på mig snowboard-kängorna för att hinna ikapp. Då kom SMS:et.

Ring mig, vi måste prata

Det var vår pappalediga HR-chef Johan som hade skickat meddelandet. Inga nyheter nu kan vara goda nyheter tänkte jag spontant. Det kändes som helt fel läge att bromsa upp familjens momentum ut i backen. Så jag textade snabbt tillbaka ”Ok, det får bli efter skiddagen” och fortsatte med snörningen. Direkt därpå plingade det till ”Du vill prata med mig nu”. Värmen började bli olidlig så jag envisades med att svara ”Har det hänt något speciellt?” och kämpade vidare med att komma ut till den mer behagliga temperaturen utomhus. Efter några minuter plingade det till igen.

Hur känns det att vara VD för en av Sveriges bästa arbetsplatser?

När jag äntligen kom ut på trappan utanför dörren kändes det nästan overkligt bra. Solen sken, ungarna kastade snöbollar på varandra, min fru stod där och väntade med ett stort leende…. och jag var plötsligt VD på en av Sveriges bästa arbetsplatser. Glad, stolt och lycklig är nog det som beskriver känslan bäst.

Det här var förstås inget som hände över en natt. Historien började flera år tidigare med en lunch på Sergel Plaza. Vi var i ett helt annat läge. Lägstanivån på kundleveranserna var sisådär. Vissa kunder var nöjda, andra inte. Vår projektstyrning var outvecklad liksom vårt sätt att bemöta och hantera kunder på ett systematiskt sätt. Stämningen bland medarbetarna var i bästa fall medelmåttig. Något behövde göras!

Idag känns det fantastiskt att titta tillbaka på resan från den där lunchen fram till idag. Jag kan konstatera att jag är omgiven av fantastiska medarbetare. Medarbetare som skapat hög kundnöjdhet. Kundnöjdhet som skapat glädje och mening till oss som jobbar här. Glädje och mening som skapar drivkraft till att göra det där lilla extra. Hönan eller ägget? Både och! Varken eller! Det var en lunch jag aldrig kommer att glömma, men den får jag berätta om en annan dag…

#sverigesbastaarbetsplats2017

Posted in:
Om författaren

Emil Gyllenring

Jag älskar att förenkla livet för mig själv och andra genom att ständigt förbättra och automatisera. Den passionen upptäckte jag redan som 10-åring när jag började programmera mina första kodrader på en Commodore 64 på 80-talet. Idag har min passion och hobby blivit till mitt yrke och jag har förmånen att på bred front och genom mina fantastiska arbetskamrater förverkliga många spännande idéer i vårt samhälle. Morgondagen ska alltid vara lite bättre än gårdagen!