25 juni 2019
Integrera mera – Lär dig kravställa integration
Det finns enorma vinster med att integrera sitt nya system med andra system i verksamheten och på så sätt forma en kraftfull lösning. I det här avsnittet går Karolina Levinson igenom vad du bör tänka på när du ska kravställa integration.
I bloggserien ”Kravinsamla rätt” borrar vi ner i fyra dimensioner av kravinsamling och kravspecifikation på vägen till minskade kostnader i upphandling av ny systemlösning.
Med över 15 års erfarenhet av implementation av system i alla branscher ger Karolina Levinson sina bästa tips för hur du kravställer en systemlösning som ska återspegla er och er organisations riktiga behov.
Risken med integrationer
Integrationer var tidigare stora svarta hål som slukade tid och pengar. Idag ska moderna system klara av att integrera med ekonomisystem, webbplatser, persondatabaser och övriga affärssystem i verksamheten. Ta höjd för detta redan i kravspecifikationsfasen. Identifiera alla önskade integrationer redan i denna fas, men kom ihåg att man behöver inte bygga alla från start.
Det som är risken med integrationer är om det system som är motpart inte är öppet för integrationer eller om det saknas kontaktpersoner som kan svara på frågor. Om du kan identifiera alla integrationer redan i kravspecifikationen så underlättar det arbetet i projektet. Därför är det viktigt att kravställa integrationen rätt.
Handskakningen
Var tydlig med ”handskakningen” mellan olika integrationspartners/System. Varje system tar ett ansvar att skicka data enligt ett visst format, vid en viss tid, med en viss innebörd och en förutbestämd kvalitet.
Exempel:
”Medlemsinformation skall publiceras genom en Webbservice (SOAP). Tjänsten ska alltid vara tillgänglig, information som publiceras är en specifik medlems kontakt och medlemsinformation (specificera) och systemet tar ansvar för att person har ett aktivt medlemskap”.
Missa inte
- Del 1 - Att beskriva verksamheten med en datamodell
- Del 2 - Få leverantören att förstå er verksamhet